Viral Creative Express (2 dalis)

2020-04-24

Balandžio 17–19 d. įvyko ADCE (Art Directors Club of Europe) kasmet organizuojamos 9-osios „Creative Express“ kūrybinės dirbtuvės, skirtos jauniesiems kūrėjams iš visos Europos, kuriose dalyvavo 36 jaunieji kūrybininkai iš 17 Europos valstybių. 

Tęsiame interviu su Lietuvą atstovavusiomis kūrybininkėmis Rita Raziūnaite ir Vytaute Petkevičiūte. Pirmą interviu dalį skaitykite čia.

Papasakokite apie savo komandas. Kas buvo jūsų mentorius, kiek ir kokių šalių kūrėjai sudarė komandą?

Rita: Mūsų mentorė Charlotte Bufler (The Wunderwaffe) – nuostabi, smūginė, nuotaikinga moteris. Visų dirbtuvių metu kėlė ūpą, juokavo, palaikė ir dalinosi įžvalgomis. Savo pranešimo metu minėjo, kad vertingi dalykai yra verti persistengimo (overdoing). Ji mano, kad reikia turėti savo poziciją, o ne „something in between“. Charlotte dalyvauja moterų solidarumo iniciatyvose, vienas iš jos provokuojančių projektų yra „Female Drive“, kuriame pagerbiama moterų draugystė, neformaliai kalbinamos kietos moterys. Taip pat Charlotte prisideda prie „Lürzer’s Archive“ žurnalo ir aktyviai buria bendruomenę „Ladies Wine & Design“ Miunchene.

Komandos buvo sudaromos iš skirtingų valstybių ir kuo įvairesnių specialybių žmonių. Pavyzdžiui, Mira Ilieva (Bulgaria) – laisvai samdoma prodiuserė, proaktyviai reaguojanti į iškilusias problemas, išradinga. Anouk Karrer (Šveicarija), copywriterė iš „Jung von Matt/ Limatt“, mane sužavėjo savo politiniu korektiškumu, šiltu bendravimu, socialiniu atsakingumu, rūpesčiu visuotine gerove. Mireia Quincoces (Ispanija), laisvai samdoma dizainerė, džiugino savo darbo etika, darbo našumu, įgūdžiais. Mireia – tvirta feministė. Kartu su šiomis kietomis merginomis buvo labai įdomu. Kai susvyruodavo pasitikėjimas savimi, jausdavau motyvaciją augti ir prilygti. Visos komandos kažkuo įdomios. Vienas mano favoritų yra NEWROPEAN UNIAN, kai siūloma persikelti į Minecrafto pasaulį ir jame toliau dalyvauti masiniuose susibūrimuose, kurti, statyti monumentus, edukuoti ir įtraukti vyresnio amžiaus žmones. Labai realus pasiūlymas.

Vytautė: Komandoje buvome keturiese. Lydia, grafikos dizainerė iš Austrijos, Sara ir Ciara – meno vadovės iš Ispanijos bei Airijos ir aš, tekstininkė iš Lietuvos. Mūsų kūrybinį procesą gerino Michael Stiebel (Production Advisory Group — PAG)  – gerai žinomas reklamos klipų režisierius ir prodiuseris, jo karjeroje žiba 4 Kanų liūtai, 12 Niujorko ir Londono tarptautinių reklamos festivalių bei kiti apdovanojimai.

Papasakokite apie savo projektus. Kaip priėjote įžvalgos? 

Rita: Mus įkvėpė mūsų asmeninės patirtys. Pastebėjome, kad mus vienija neapibrėžtumo ir vienatvės jausmas, alkis nuotykiams, nevengiame atsitiktinumų. Dažniausiai vakarieniaujame kartu su šeima ar mylimaisiais, maistas teikia džiaugsmą šiame užsidariusiame pasaulyje, kuriame beveik visi jaučiamės izoliuoti ir vieniši. Mira pasiūlė atsitiktinės vakarienės idėją. Finalo metu pamatėme, kad idėjos sklando ore, ir tos idėjos, kurios liko nepanaudotos mūsų, vis tiek rado vietą projekte. Pasiūlėme kartu su Zoom sukurti „Hungry for Europe“ platformą. Tai – atsitiktinės vaizdo konferencijos, jungiančios žmonės iš skirtingų Europos valstybių bendrai vakarienei, pradedant pokalbiais apie maistą, su galimybe susipažinti, dalintis kultūra. Tarsi kelionių simuliatorius, esant uždarytoms sienoms, bet galėtų veikti ir sienoms atsivėrus. Kalbos barjero nebūtų, nes padėtų vertėjas. Platforma suteiktų galimybę dalintis receptais, skirti savo piniginę auką tiems, kurie nepajėgūs nusipirkti maisto patys. Bendradarbiautume su vietiniais supermarketais ir maisto pristatymo kompanijomis. 

Projekto identitetas ryškus, aiškus, spalvos naudojamos iš „United people of Europe“ vėliavos. Viešinimo strategiją – linksmas video ir grandiozinis nuotolinis renginys „Didžiausias pasaulyje vakarienės vakarėlis“ Facebooke, taip pat skrajutės, plakatai, digital reklama, straipsniai spaudoje, kolaboracijos.

Vytautė: Karantino metu šalių sienos užsidarė ir Europa susiskaldė. Briefo žinutė – „Švęskite susivienijusią Europą“. 

Gan greitai su komanda priėjome išvadą, kad švęsti labai sunku, ypač, kai karantino metu buvo padaryta ir yra daroma daug žmogaus teisių pažeidimų: griežtinamos abortų sąlygos, ignoruojami skurdžiau gyvenančių žmonių poreikiai, slaugytojams, dirbantiems viršvalandžius, mokamos minimalios algos. 

Nusprendėme, kad tam, jog Europa judėtų į priekį, reikia iškelti, pripažinti šias klaidas, o tada – susivienyti, kad jos būtų ištaisytos. Todėl gerai žinomą „Declaration of Human rights“ perrašėme į „Declaration of Human wrongs“, kartu sukurdami komunikaciją lauko reklamai, socialiniams tinklams, televizijai ir kitiems kanalams. 

Asmeniniai įspūdžiai apie „Creative Express“. Kas sunku, kas nustebino, ko išmokote?

Rita: Buvo sudėtinga per tokį trumpą laiką susikooperuoti komandoje ir optimizuoti darbą, nes skirtingi įgūdžiai, patirtys, kultūra, laiko skirtumas ir technologijų pokštai tikrai komplikuoja, bet eigoje procesas ir rezultatas nuo šių apsunkinimų tampa dar įdomesnis. Viral sesijoje pasigedau fizinio bendro stalo ar lentos, kur susirašytume mintis ir darbų apimtį – jį pakeitė Google Sheets. Nustebino dirbtuvių kompleksiškumas ir universalumas. Viskas pranoko lūkesčius, augino toleranciją ir praplėtė suvokimą apie Europą. Nuostabi patirtis – sprogsta smegenys nuo įspūdžių. Kitą dieną po tokio superintensyvaus workshopo jautėsi emocinė duobė, trūkso klegesio telefone. Į realybę grįžtu praplėtusi akiratį, su iki šiol nebūdingais kylančiais klausimais, susipažinusi su nuostabiais kūrėjais, sužinojusi, kad per Zoom įmanoma vienu metu susijungti daugiau nei 50 žmonių ir sėkmingai vykdyti dirbtuves.

Vytautė: Buvo akimirkų, kai užstrigau ir atrodė, kad pristatymas tiesiog neįvyks. Pamenu – šeštadienio vakaras, vienuolikta valanda, o aš vis perrašinėju TV klipo scenarijų ir niekaip nerandu būdų, kaip pabaigti. Praleidome 11 valandų kalbėdami per Zoomą, o atrodo, išeities nėra. 

Tuomet į pagalbą atėjo Michael ir kiti komandos nariai, kurie padėjo sudaryti planą, pasiskirstyti užduotis, priminė, kad svarbu pamiegoti. Tokiuose kūrybiniuose sprintuose labai svarbu pasitikėti komanda ir vis priminti sau, kad turint dvi dienas rezultatas negali būti tobulas. Pavyzdžiui, reklamos klipas buvo baigtas montuoti likus dviems minutėms iki prezentacijos ir pirmą kartą mūsų komandai (taigi, ir visiems kitiems) buvo matomas tik pačios prezentacijos metu. Ir mums pavyko! Tokios patirtys moko, kad idėją tobulinti, už ją kovoti svarbu iki paskutinės minutės.  

Visas kampanijas galite pažiūrėti https://www.adceurope.org/10-creative-ideas-to-face-the-covid-19-crisis/

Art Directors Club of Europe (ADCE) yra ne pelno siekianti asociacija, kurios būstinė įsikūrusi Barselonoje (Ispanija). Asociacija vienija 23 profesionalų klubus, grafinio dizaino ir reklamos kūrėjų asociacijas 22 Europos šalyse: Airijoje, Austrijoje, Čekijos respublikoje, Didžiojoje Britanijoje, Estijoje, Islandijoje, Ispanijoje, Italijoje, Kipre, Kroatijoje, Latvijoje, Lietuvoje, Portugalijoje, Rumunijoje, Rusijoje, Sakartvele, Slovakijoje, Slovėnijoje, Suomijoje, Šveicarijoje, Ukrainoje ir Vokietijoje. 

Parengė Martynas Birškys, Darius Kisielius