Moksleiviams regionuose – vizualinio raštingumo dirbtuvės

2021-06-28

Siekdama ugdyti jaunimo vizualinės komunikacijos taikymo ir kritiško vertinimo gebėjimus, Lietuvos dizaino asociacija (LDA) šį pavasarį trečius metus rengė vizualinio raštingumo dirbtuves 8-12 klasių moksleiviams regionuose „Kalbėk vaizdu“. Dizaino profesionalai jaunimui ir jų pedagogams demonstravo, kaip su vaizdinėmis priemonėmis galima paskatinti norimą elgesį ar spręsti socialines problemas ir kaip interpretuoti vaizdinę informaciją.

Nors jaunimas šiandien yra puikiai įvaldęs informacines technologijas bei nuolat mato ir pats kuria vizualinius sprendimus socialiniuose tinkluose, sisteminio ir strateginio šios srities ugdymo Lietuvos bendrojo lavinimo turinyje vis dar trūksta.

Pasak LDA valdybos nario ir „Kalbėk vaizdu“ projekto vadovo Jono Liugailos, šiandien 80-90% žmonių tarpusavio bendravimo sudaro vizualinė komunikacija, todėl svarbu ne tik ją vartoti, bet ir vertinti kritiškai, mokėti ją kryptingai pasitelkti siekiant svarbių tikslų.

„Visuomenė naudojasi vaizdais, bet turi vis dar ribotų gebėjimų kurti ir taikyti vaizdinę medžiagą siejant ją su konkrečiais tikslais. Juk vaizdinė komunikacija gali ir turi ne tik linksminti, bet ir paskatinti veikti, vartoti, orientuotis, sutaupyti laiko ar net apsaugoti. Todėl kūrybinėse dirbtuvėse su moksleiviais ir mokytojais siekėme vizualiką panaudoti praktiškiems tikslams, suprasti ir kritiškai vertinti vaizdinę komunikaciją“

– sako J. Liugaila.
Jonas Liugaila. Nuotraukos autorius: Dainius Ščiuka

Todėl projekto „Kalbėk vaizdu“ metu daugiau kaip 350 moksleivių iš 15-os mokyklų ir gimnazijų Vilniaus, Kauno, Anykščių, Panevėžio, Šalčininkų, Jonavos, Alytaus, Šiaulių, Ignalinos ir Utenos rajonuose LDA narių – vizualinės komunikacijos ir dizaino profesionalų – komanda gegužės-birželio mėnesiais surengė 15 skirtingų kūrybinių dirbtuvių.

Skirtingose mokyklose dirbtuvių temas ir užduotis sudarė tokie projektai kaip logotipai, prekės ženklai ir jų kūrimas moksleiviams pažįstamiems ir artimiems objektams, reklaminiai plakatai ir fotokompozicijos maitinimo įstaigoms, asmeninių prekės ženklų kūrimas ar socialinių tinklų įrašų kūrimas siekiant socialinių tikslų.

Moksleivių darbai

Kiekvienas dirbtuves sudarė teorinė ir praktinė dalys, o priklausomai nuo dirbtuvių temos, moksleiviai ir mokytojai kartu su lektoriais siekė imituoti šiuolaikinės kūrybos agentūros darbą ir metodus, įskaitant užduočių formulavimą, tikslų analizę, dizainu grįsto mąstymo principus bei statuso ar rezultatų aptarimus (refleksijas).

Pasak vieno iš dirbtuvių lektorių, Vilniaus dailės Akademijos Klaipėdos fakulteto profesoriaus Vakario Bernoto, pandemijos nulemtas nuotolinis mokymas sustiprino poreikį mokėti bendrauti vaizdais ir atvėrė naujas galimybes.

„Karta, išaugusi išmaniųjų prietaisų ekranuose, greitai perpranta kalbėjimo vaizdu principus. Kūrybinių dirbtuvių metu siekėme jaunuolių techninius įgūdžius pakreipti konkretaus tikslo link – kūrėme asmeninius ženklus – monogramas – leidžiančias geriau atsiminti žmogų. Akivaizdu, kad skirtingose Lietuvos vietose auga talentingi vaikai, turintys jiems pasišventusius mokytojus“, – teigė V. Bernotas.

Vakaris Bernotas. Nuotraukos autorė: Ž. Zimnickaitė

Jam antrino ir kita projekto lektorė, KTU grafinio dizaino dėstytoja Indraja Raudonikytė. Jos vedamų užsiėmimų metu vyko diskusijos apie informacijos perteikimą vaizdu nesant galimybės jos įgarsinti ar aprašyti, klaidingą ir klaidinančią vizualinę komunikaciją, kompoziciją ir komponavimo principus, spalvotyrą, rašto bei simbolių istoriją ir kt. Moksleiviai gavo praktinę užduotį sukurti įrašą socialiniams tinklams tema „Ką galėčiau nuveikti, kad pasaulis būtų geresnis“ nenaudojant garso ar teksto.

„Džiugino didelės dalies moksleivių smalsumas ir aktyvumas, tačiau akivaizdu, kad vis dar gyvename visuomenėje, turinčioje ribotą suvokimą apie estetiką, dizainą, jo skirtumus nuo dailės. Manau, kad jaunosios kartos lavinimas vizualinės komunikacijos ir dizaino srityje gali padėti išugdyti kartą, gebančią geriau, greičiau ir kūrybiškiau ieškoti sprendimų pačiuose įvairiausiuose kontekstuose, neapsiribojant vien estetika ar vizualika“, – sako I. Raudonikytė.

Indraja Raudonikyte. Nuotraukos autorė: K. Sabaliauskaitė

„Kalbėk vaizdu“ projekto užsiėmimai vyko Naujojo Daugėliškio, Pavenčių ir Raudėnų, Bukonių mokyklose bei Butrimonių, Anykščių Jono Biliūno, Babtų, Eitminiškių, Vilkijos, Šiaulių „Santarvės“, Palaimintojo Teofiliaus Matulionio, Baltosios Vokės „Šilo“, Šiaulių Simono Daukanto bei Saulėtekio, Dauniškio ir Ramygalos gimnazijose.

Dirbtuves moksleiviams ir mokytojams vedė LDA nariai – dizaino profesionalai ir praktikai: Violeta Kačinskienė, Viktorija Kulešova, Vakaris Bernotas, Marius Žalneravičius, Jūratė Veteikytė ir Indraja Raudonikytė.

Projektas „Kalbėk vaizdu“ finansuotas Lietuvos kultūros tarybos lėšomis.