Tarptautinė dizaino diena 2024

2024-04-22

Ar dažnai užduodame klausimą „ar tai draugiška“? Kas, jeigu visa mus supanti materialioji aplinka dažniau būtų vertinama apsvarstant jos įtaką žmonėms, bendruomenėms, supančiai aplinkai, o ne skaičiuojant jos pelningumą? Norėdama paskatinti dizaino bendruomenę šiuos klausimus užduoti sau dažniau, Tarptautinė dizaino taryba šių metų Tarptautine dizaino dienos tema paskelbė dizaino draugiškumą supančiai aplinkai ir žmonėms.

Tarptautinė dizaino diena švenčiama nuo 1995 metų, o balandžio 27-oji yra pasirinkta neatsitiktinai – šią dieną 1963 metais buvo įsteigta Tarptautinė dizaino taryba (ICoD).

Šios dienos tikslas – atkreipti dėmesį į dizaino kuriamą vertę bei reikšmingą vaidmenį prisidedant prie pokyčių. Dizaino dieną viso pasaulio dizaineriams keliamas iššūkis labiau atsižvelgti į supančią, lokalią aplinką ir bendruomenes bei ieškoti inovatyvių būdų, kaip, pasitelkus dizainą kaip varomąją jėgą, atliepti poreikius, griauti stereotipus, puoselėti įvairovę. Kiekvienais metais Tarptautinė dizaino taryba iškelia vis kitą tuo metu aktualią temą. 

Lietuvos dizaino asociacijos komanda pasirinko kiek nestandartinį sprendimą ir į konferencinę renginio dalį pakvietė ne dizainerius, o platesnei bendruomenei atstovaujančius žmones, skirtingų sričių atstovus, kurie vienaip ar kitaip dirba su supančios aplinkos, bendruomenių supratimu, pažinimu, įveiklinimu. Jie supažindins su savo požiūriais, turimais metodais, įrankiais ir įžvalgomis.

Konferenciją pradės Dominykas Karpovič, tyrimų ir dizaino agentūros THE CRITICAL partneris, ISM dėstytojas ir neprofesionalus filosofas, kuris iš paukščio skrydžio pažvelgs į konferencijos temą bei patyrinės, kaip šiuolaikinis dizainas susikerta su gerumu ir žmogiškumu. Pranešėja dr. Dalia Čiupailaitė-Višnevska, Vilniaus universiteto Sociologijos katedros tyrėja ir dėstytoja, pristatys, kaip socialinius tyrimus pritaikyti dizaino kūrimo procese. Konferenciją pratęs „Swedbank“ prieinamumo specialistas ir visuomenininkas Martynas Vitkus – jis yra neregys ir kasdien naudojasi ekrano skaitymo programa, kuri aplinkos vaizdus perteikia garsu. Martynas aiškiai teigia, kad tokia situacija gyventi jam netrukdo, ir supažindins su prieinamumo reikšme žmogaus su negalia gyvenime. Dovilė Gaižauskienė ir Saulė Norkutė, atstovaujančios Performatyvaus dizaino asociacijai, užbaigs konferencijos dalį pristatydamos du konkrečius performatyvaus dizaino atvejus, kuriuose dera jautrumas kontekstui, saviti kūrybos būdai, bendruomenė ir dialogas. 

Konferenciją lydės kūrybinės dirbtuvės. Paraleliai vyksiančių diskusijų, moderuojamų taikant „Pasaulio kavinės“ metodą, metu dizaineriai klaus: kaip suprasti, ar kuriamas dizainas yra geras; kurios esamos sistemos, požiūriai padeda, o kurios – trukdo kurti draugišką dizainą; kaip į savo praktikas prasmingiau įtraukti draugiškumą; kaip atskirti, kuris dizainas tik šiek tiek atitinka etikos standartus, o kuris – įkūnija draugiškumą; galiausiai – kokiais rodikliais būtų galima įvertinti draugiško dizaino sėkmę? Į klausimus atsakymų bus ieškoma vėlgi kviečiant į diskusijas įsitraukti ne tik dizainerius, bet ir platesnės bendruomenės narius, įvairių sričių atstovus.

Svarbu paminėti, kad šių metų Tarptautinės dizaino dienos vizualinis veidas, interpretuojantis dizaino draugiškumo temą, taip pat sukurtas lietuvių rankomis – iliustratorės Eglės Žvirblytės bei dizainerių Nerijaus Keblio ir Manto Rimkaus iš dizaino studijos „Taktika“.

Tarptautinės dizaino dienos konferencija ir kūrybinės dirbtuvės vyks Vilniuje, Lietuvos nacionalinėje Martyno Mažvydo bibliotekoje, balandžio 27 d. nuo 13 iki 18 valandos. Renginys nemokamas ir atviras visiems. 

Daugiau informacijos ir registracija į renginį – dizainodiena.lt

Renginio partneriai: 
Lietuvos nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka
TUTU spot – rankų darbų ledinukai pagaminti Lietuvoje.
MARCH dizaino studija rūpinasi renginio dalyvių matomumu tamsoje, suteikdama jiems šviesą atspindinčius ženkliukus.
Pakruojo dvaro bravoras ir spirito varykla – atgaivina renginio dalyvius nealkoholiniais gaivaisiais gėrimais pagamintais Lietuvoje.
Antalis ir Zuzu print – pasirūpino, jog renginio plakatai pasklistų po Lietuvą.