Tipit

2024-02-04

Projektas: TIPIT arbatpinigių palikimo prietaisas

Autorius: Industrinių produktų dizaino studija DESDORP: Deividas Juozulynas, Denis Orlenok

Užsakovas: Jt finance

Sukūrimo metai: 2020-2021

Apdovanojimai: Nacionalinis dizaino apdovanojimas „Geras dizainas“, diplomas industrinio dizaino kategorijoje

Trumpai

Koks tai produktas, paslauga?

TIPIT yra pirmasis pasaulyje specializuotas kortelių skaitytuvas, kuriuo bekontakčiu būdu galima atsidėkoti aptarnaujančiam personalui – kavinėse, restoranuose ir kt. Paprastai tariant, tai yra arbatpinigių palikimo prietaisas. Vartotojas banko kortele ar išmaniuoju įrenginiu gali skirti norimą sumą už aptarnavimą ir taip atsidėkoti personalui.

Kokiems žmonėms jis skirtas?

Funkciniu požiūriu, jis skirtas maitinimo įstaigų lankytojams, kuriems sukuriama galimybė arbatpinigius palikti paprasčiau ir moderniau. Kita vertus, jis ne ką mažiau skirtas padavėjams ar barmenams, kurie nori ar yra verti gauti arbatpinigių. Kita svarbi auditorija – viešojo maitinimo įstaigų vadovai. Su TIPIT jie įgyja galimybę padidinti personalo pajamas.

Iššūkis

Kokia problema buvo sprendžiama?

Vis dažniau maitinimo įstaigose atsiskaitome kortele. Deja, norint atsidėkoti už aptarnavimą barmenams ar padavėjams, vis dar reikia turėti smulkių pinigų grynaisiais. Visuomenė vis mažiau naudoja grynuosius pinigus dėl kortelių patogumo, paprastumo, higienos, lengvesnės apskaitos. Tai lemia, kad tiesiog nėra kaip palikti arbatpinigių. Žinoma, egzistuoja galimybė atsidėkoti kortele per pagrindinį apmokėjimo terminalą. Tuomet nuo sumos nuskaitomi su darbo santykiais susiję mokesčiai, tad padavėjas ar barmenas gauna tik kiek daugiau nei pusę to, ką norėtų palikti klientas.

Kokie buvo apribojimai?

Vienas iš pagrindinių iššūkių – naujo, analogų neturinčio produkto sukūrimas. Tai turėjo būti naujas dizainas, su anksčiau neegzistavusiu draugišku ir aiškiu naudojimo scenarijumi apmokėjimo srityje. Sprendimas turėjo atsižvelgti į techninius, mokestinius ir, žinoma, naudojimo patogumo aspektus.

Analizė

Kas buvo analizuojama siekiant geriau pažinti problemos kontekstą?

Atliktas vartotojų tyrimas padėjo suprasti, kokia kryptimi turi būti kuriamas dizainas. Prieš pradedant kurti dizainą, buvo analizuoti artimi analogai ir konkurentai. Buvo vertintas fizinio ir skaitmeninio produkto potencialas.

Produkto kūrimo stadijoje buvo atlikta 600 padavėjų ir barmenų apklausa ir dar atskirai apklausti šimtai Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos restoranų ir barų lankytojų. Pagrindinės išvados – augo atsiskaitymas bankinėmis kortelėmis, žmonės rečiau turi grynųjų, sumažėjo arbatpinigiai. Tačiau lankytojai mielai paliktų arbatpinigių, jei tam būtų patogios formos ir sprendimai.

Kokios įžvalgos surinktos analizės metu?

Analizės metu pastebėta, kad skaitmeninis produktas, pvz., telefono programėlė, nepasiteisintų, apsunkintų vartojimą. Reikėjo paprasto metodo, be sudėtingų techninių ar finansinių operacijų. Taigi nutarėme sukurti fizinį prietaisą, kuris vizualiai atkreiptų dėmesį ir paskatintų palikti arbatpinigių lengvu ir žaismingu būdu.

Kuriant dizainą supratome, kad vartotojas turi aiškiai matyti paliekamą sumą. Todėl ekranas buvo palenktas patogiu matymui kampu. Taip pat, testuodami produktą suvokėme, kad paliekamų arbatpinigių suma turi didėti augančiais intervalais, šitaip sukuriant interaktyviai žaismingą procesą.

Dizaino sprendimas

Kaip problema buvo išspręsta?

Įrenginio valdymui nusprendėme naudoti potenciometrą – analogišku būdu yra valdomas garso stiprumas ir kiti parametrai garso aparatūroje. Sukinėdamas potenciometrą naudotojas parenka skiriamą sumą. Sukimas skatina vartotoją tyrinėti – pasukti daugiau, galbūt grįžti atgal ir šitaip subalansuoti norimą sumą. Toliau tereikia paspausti potenciometrą, kad būtų užfiksuota suma, ir priliesti įrenginį kortele arba išmaniuoju įrenginiu. Surinkta suma darbo pabaigoje paskirstoma lygiomis dalimis personalui. Ji keliauja tiesiai į jų asmenines sąskaitas atskaičius tik 15% mokesčių pagal C tipo pajamų kategoriją.

Kokie iššūkiai pasitiko procese?

Proceso metu norėta kuo labiau sumažinti prietaisą. Todėl iššūkis buvo vidiniai komponentai. Tai sumažino galimų dizaino sprendimų kiekį. Dizaino kūrimo metu buvo atliekama nemažai bandymų su formomis, interaktyviu ratuku. Galiausiai buvo rastas optimaliausias formos sprendimas.

Po testavimų paaiškėjo, kad pernelyg mažas objektas yra vengtinas kraštutinumas. Barmenai atkreipė dėmesį, kad didesnis produktas bus labiau pastebimas ir nepasimes ant barų ar stalų.

Kas padėjo susidoroti su iššūkiais?

Su iššūkiais padėjo susidoroti noras padaryti kuo patrauklesnį objektą. Jau buvome užfiksavę galutinę prietaiso išvaizdą, bet tikėjome, kad galime sukurti dar geresnį sprendimą. Dėl šios priežasties įdėjome papildomų kūrybinių pastangų. Iš naujo permąstėme, kaip galėtų atrodyti produktas. Paskutiniame variante matome išcentruotą, šiek tiek į šoną pastumtą potenciometrą. Dar labiau išryškinome sukimo ratuką ir šitaip pabrėžėme naudojimo būdą, o visa prietaiso kompozicija geriau atkreipia dėmesį ir kelia smalsumą.

Į procesą sėkmingai įtraukėme elektronikos specialistus ir inžinierius, pastarieji padėjo paruošti silikonines ir metalines liejimo formas.

Vertė

Kaip vertinti dizaino sprendimus?

Pirkėjai, barmenai, padavėjai ir barai sprendimą vertina labai palankiai. Visi produkto komerciniame testavime nemokamai dalyvavę barai po testo sutiko mokėti mėnesinį nuomos mokestį – tai rodo, kad sprendimų visuma pasiteisino. Apklausų duomenimis, padavėjai TIPIT vertina vidutiniškai 9.2/10 balo, o klientai džiaugiasi, kad gali atsidėkoti aptarnaujančiam personalui.

Pats dizainas buvo ir tebėra vertinamas pagal vartotojų atsiliepimus. Kūrimo ir testavimo etapuose pagal naudotojų įžvalgas buvo patobulintas galutinės arbatpinigių sumos reguliavimo ratuko paspaudimo būdas ir dizainas, tad naujoje versijoje buvo integruotos papildomos briaunos, kurios užtikrina geresnį sukibimą ir tikslesnį reguliavimą. Proceso pradžioje su prietaisu dirbome tarsi su testiniu-eksperimentiniu objektu, bet ilgainiui atsirado investuotojas, todėl sprendimą prireikė išdirbti iki komercinio, rinkos sąlygomis funkcionuoti „gebančio“ produkto. Dizaino sprendiniai galėjo prisidėti investuotojo pasitikėjimo produktu.

Kokią vertę jie sukūrė?

Vartotojai akivaizdžiai džiaugiasi patogiu ir žaismingu prietaisu, bei iš esmės nauju metodu palikti arbatpinigių. Produktas sprendžia socialiai jautresnės darbuotojų grupės problematiką – aptarnaujantis personalas nuo šiol arbatpinigius gauna aiškiai ir skaidriai. TIPIT tikisi plėstis užsienyje – didžiosiose ES šalyse bei JAV. Lietuva tapo sprendimo testavimų rinka, tačiau džiaugiamės įsitikinę, kad lietuviškas sprendimas ir dizainas yra gyvybingas bei galintis pakloti pamatus tarptautinei plėtrai.