Kalbėk vaizdu – vizualinio raštingumo dirbtuvės moksleiviams
2024-12-19
Lietuvos dizaino asociacija siekdama stiprinti jaunimo vizualinės komunikacijos taikymo ir kritinio vertinimo gebėjimus, ketvirtą kartą rengia kūrybines dirbtuves mokyklose „Kalbėk vaizdu“. Dizaino profesionalai ne tik supažindino jaunimą ir jų pedagogus, kaip su vaizdinėmis priemonėmis galima perteikti norimą informaciją, tačiau daug dėmesio skyrė ir kritinio mąstymo ugdymui.
Vizualioji kultūra ne tik formuoja mūsų estetinį skonį, bet ir nejučia keičia mūsų supratimą apie pasaulį, darbo metodus ir jiems reikalingus įgūdžius. Vizualinė komunikacija šiuo metu sudaro apie 80-90 proc. žmonių tarpusavio komunikacijos. Vizualinio raštingumo svarba suprantama europiniu lygiu – yra įkurtos vizualinio raštingumo asociacijos, tarptautinės, tinklinės organizacijos, o jo poreikį diktuoja besikeičianti aplinka. Skaitmeninės technologijos sąlygoja vis didesnę vizualinės komunikacijos įtaką kasdieniam visuomenės gyvenimui, o vizualinis raštingumas tampa būtinu asmens gebėjimu.
Šios kompetencijos visame pasaulyje tampa vis svarbesnėmis, kalbant apie santykį su masinėmis žiniasklaidos priemonėmis, heterogenišką žmogaus prigimtį, globalizaciją, tarpkultūrinį dialogą ir net propagandą. Mokyklose vizualinis ugdymas – kuomet formuojasi jauno žmogaus savivoka bei pasaulėvoka – suteikia kompetencijas, kurių reikia tolesniam gebėjimui kritiškai vertinti vizualinę informaciją bei remiantis ja, priimti sprendimus dalyvauti socialiniame gyvenime. Vyresniųjų klasių moksleiviai (8-12 klasės) yra aktyvūs informacinių technologijų, medijų, socialinių tinklų naudotojai. Tačiau jiems trūksta kritinio mąstymo bei komunikacinių įgūdžių, o pedagogams vizualinės komunikacijos žinių.
Gyvename apsupti vizualinio triukšmo
Kėdainių “Atžalyno” gimnazijoje apsilankiusi dizainerė Dovilė Džervutė Laurinkienė dalinasi įspūdžiais: „Tokios vizualinio raštingumo ir kūrybingumo dirbtuvės išties labai naudingos visiems, ypač jaunoms, besiformuojančioms asmenybėms, kurios gyvena ypač stipriai apsuptos vizualinio triukšmo. Taip pat, manau, jog moksleiviams reikia kuo daugiau vieningai sutelkiančios po pamokinės veiklos, kuri nėra tik apie pažymį ir atsiskaitymą, o apie buvimą ir kūrimą kartu. Pastebėjau, jog mažesniuose miestuose ir miesteliuose visi labai laukia svečių, tai kaip nusistovėjusios tvarkos paįvairinimas, moksleiviai turi nuostabius pedagogus, kurie jiems sukuria puikią aplinką ir sugalvoja įvairios veiklos, tačiau atvykę “naujokai” suteikia daug džiaugsmo ir jų pasakojami dalykai moksleiviams atrodo kitoniška ir įdomūs”.
Projekto „Kalbėk vaizdu“ metu moksleiviai iš 17-os mokyklų ir gimnazijų Vilniaus, Kauno, Prienų, Šalčininkų, Kėdainių, Širvintų, Pasvalio, Varėnos ir Trakų rajonuose mokėsi iš LDA narių – vizualinės komunikacijos ir dizaino profesionalų. Komanda gruodžio mėnesį surengė 20 skirtingų kūrybinių dirbtuvių. Skirtingose mokyklose dirbtuvių temas ir užduotis sudarė tokie projektai kaip logotipai, prekės ženklai ir jų kūrimas moksleiviams pažįstamiems ir artimiems objektams, reklaminiai plakatai ir asmeninių prekės ženklų.
Kiekvienas dirbtuves sudarė teorinė ir praktinė dalys, o priklausomai nuo dirbtuvių temos, moksleiviai ir mokytojai kartu su lektoriais siekė imituoti šiuolaikinės kūrybos agentūros darbą ir metodus, įskaitant užduočių formulavimą, tikslų analizę, dizainu grįsto mąstymo principus bei statuso ar rezultatų aptarimus (refleksijas).
Dirbtuves moksleiviams ir mokytojams vedė LDA narės – dizaino profesionalės ir praktikės: Jūratė Veteikytė, Agnietė Preidytė, Saulė Igarytė, Dovilė Džervutė Laurinkienė, Dominika Godlijevska, Indraja Raudonikytė, Armanda Klimavičiūtė ir Aurelija Slapšytė
Projektas „Kalbėk vaizdu“ finansuotas Lietuvos kultūros tarybos lėšomis.