Viral Creative Express (1 dalis)

2020-04-23

Balandžio 17–19 d. įvyko ADCE (Art Directors Club of Europe) kasmet organizuojamos 9-osios „Creative Express“ kūrybinės dirbtuvės, skirtos jauniesiems kūrėjams iš visos Europos, kuriose dalyvavo 36 jaunieji kūrybininkai iš 17 Europos valstybių. Šiemetinio #ViralCreativeExpress dalyviai buvo suskirstyti į 10 komandų kurti idėjų ir komunikacijos strategijų pasitinkant ir įveikiant Covid-19 krizės iššūkius.

Pirmą kartą šiose kūrybinėse dirbtuvėse dalyvavo Lietuvos atstovės – LGDA narė, Panevėžio kraštotyros muziejaus dizainerė Rita Raziūnaitė ir New! kūrybinės agentūros kūrybininkė Vytautė Petkevičiūtė.

Kūrybininkams talkino 7 mentoriai: Amir Kassaei (C14torce, Ispanija), Marjorieth Sanmartin (TBWA\ Vokietija), Hannes Böker (Red Bull Global Consumer Products, Austrija), Charlotte Bufler (The Wunderwaffe, Vokietija), Michael Stiebel (Production Advisory Group — PAG, Vokietija), Marcelo Lourenço (Coming Soon Lisboa, Portugalija), Juliana Paracencio (Ogilvy UK, Didžioji Britanija), taip pat „Creative Express“ direktorius Hans-Peter Albrecht (The Wunderwaffe, Vokietija), moderavo Jamshid Alamuti (Pi School, Italija).

Kviečiame į dirbtuves pažiūrėti iš dalyvių perspektyvos. Į klausimus atsako Rita ir Vytautė.

Kokia pirma mintis jums šauna įgalvą išgirdus „ADCE Creative Express“?

Rita: Creative Express dalyvauju pirmą kartą ir pirma mintis šovusi į galvą yra blitz idėjų generavimas. Laikina utopija. Pirma jausminė asociacija būtų energijos pliūpsnis, kurį sieju su Hans-Peter Albrecht ir Charlotte Bufler entuziazmu. Jie skleidė rock’n’rollą. Visa užpildanti jų charizma ir humoro jausmas. Linksmybė.

Vytautė: Europos kūrybininkai-profesionalai, mokantys jaunus talentus, kaip sukurti kūrybišką ir efektyvią idėją reklamai.  

Rita Raziūnaitė

Papasakokite apie Creative Express rutiną. Programoje buvo net joga – ar mankštinotės su komanda?

Rita: Pirmą dieną vyko bendra programa: mentorių pranešimai su įkvepiančiais patarimais ir gairėmis. Daug diskutavome apie Covid-19 viruso sukeltą situaciją, pasidalinome situacija kiekvieno iš dalyvių šalyse, nerimu, rūpesčiu dėl ateities, įsivardinome, kas vienija ne tik mus, bet visą Europą. Vakare jau turėjome tris vertas dėmesio idėjas, beveik išsigryninome kryptį. 

Vakarais 15 minučių iki dienos darbų pabaigos mus pamaišydavo į skirtingas grupes, kad pabendrautume ne tik savo kūrybinėje komandoje, bet ir su kitais dalyviais. Būtent taip pasimaišius, išgirdus kitų grupių idėjų nuotrupas, trumpam kilo abejonių savomis. Kitos komandos buvo susiskirstę poromis, kad būtų patogiau dirbti, o mes iki pat galo viską sprendėme kartu. Labai miela, kad nors viskas vyko digital, buvo galima pajausti dalyvių spalvingas asmenybes: merginos jautrios, intelektualios, talentingos, nuoširdžios ir kietos savo srities specialistės.

Rytais 8:45 (ETC) vykdavo joga, kurią vesdavo Katha. Užsiėmimas nebuvo intensyvus: efektyvūs tempimai, šokis ir atsipalaidavimas-shavasana. Klausėme paruošto Spotify garso takelio, kuriuo Kathai pavyko sujungti mus visus ir pajusti bendrumą, dėkingumą, įeiti į bendrą dažnį. Puikiai pradėjus dieną, nesijautė nuovargio, nors jis buvo. Naktis prieš pristatymą buvo itin intensyvi, kai kurie nemiegojo. Ne visada komandos narėms pavykdavo visoms dalyvauti jogoje, nes tvarkydavo kitus su darbu susijusius reikalus. 

Vytautė: Jogą darėme su kitais dalyviais. Tai buvo tarsi trumpas sustojimas trijų dienų kūrybiniame maratone. Iš tikrųjų, rutinos gal net nebuvo – prasidėjus dirbtuvėms, pasirodė, jog įžengiau į kitą realybę. Penktadienį įkvėpiau ir nėriau į reklamos strategijų, Zoom‘o ir kūrybos pasaulį, o iškvėpiau tik sekmadienį, prezentacijai pasibaigus. 

Vytautė Petkevičiūtė

Prieš kūrybinę sesiją vyko mentorių pranešimai. Kas paliko didžiausią įspūdį ir kodėl?

Rita: Visi pranešimai siekė nukreipti į briefo užduotį, apžvelgti, patarti ir įkvėpti – šiomis dienomis žmonėms labiausiai reikia vilties. Iš mentorių pranešimų didžiausią įspūdį paliko Marjorieth Sanmartin (TBWA/ Vokietija) iliustratyvus padrąsinimas – jos asmeninės patirties įžvalgos rado atgarsį manyje. Pritariu jos teiginiui, kad „Idėja nieko verta, kol nėra įgyvendinta“. Marjorieth siūlė nebijoti ir klausytis savo intuicijos (gut feeling), nepalikti idėjų kitam kartui. Taip pat patiko jau į pensiją išėjusio kūrybininko Amir Kassaei aštrūs pasisakymai dėl dizaino, kaip srities, egzistavimo naudos, ir kad reikia spręsti tik realias problemas, o ne prisigalvoti fikcinių. Šiukštu nekurti nieko, kas gaišintų žmogaus laiką.

Vytautė: Man patiko „Coming Soon Lisboa“ kūrybos vadovo Marcelo Lourenço paskaita. Jis pasakojo apie legendinio režisieriaus S. Spielbergo jaunystę ir jo pirmą režisuotą filmą „Jaws“. Filmo scenoms reikėjo sukonstruoti milžinišką ryklį-monstrą, tačiau atėjus laikui filmuoti, paaiškėjo, kad vandenyje mechnanizmai tiesiog neveikia. Filmavimai turėjo žlugti, tačiau Spielbergas nusprendė pakreipti idėją kitu kampu – ryklio tiesiog nefilmuoti. Netikėtai pasikeitė filmo žanras, tačiau „Jaws“ tapo vienu populiariausių trilerių kino istorijoje. Mintis paprasta: susidūrus su sunkumais, reikia ieškoti, kaip palenkti juos idėjos naudai. 

Įdomiai skambėjo ir „C14torce“ kūrybos vadovo Amir Kassaei paskaita. Jis sakė, kad reklamos industrija jau sugadinta ir mūsų karta pasmerkta pražūčiai, taip pat parodė keletą karantininės reklamos pavyzdžių, prašydamas jų nesekti. Jo nuomone, svarbu prisiminti, kad kūrybininkai nėra menininkai, o vienintelis reklamos tikslas – pagerinti žmogaus gyvenimą ir spręsti jo problemas. 

Apie darbą komandose, kūrybines idėjas ir išmoktas pamokas rytoj skaitykite tęsinyje.

Art Directors Club of Europe (ADCE) yra ne pelno siekianti asociacija, kurios būstinė įsikūrusi Barselonoje (Ispanija). Asociacija vienija 23 profesionalų klubus, grafinio dizaino ir reklamos kūrėjų asociacijas 22 Europos šalyse: Airijoje, Austrijoje, Čekijos respublikoje, Didžiojoje Britanijoje, Estijoje, Islandijoje, Ispanijoje, Italijoje, Kipre, Kroatijoje, Latvijoje, Lietuvoje, Portugalijoje, Rumunijoje, Rusijoje, Sakartvele, Slovakijoje, Slovėnijoje, Suomijoje, Šveicarijoje, Ukrainoje ir Vokietijoje. 

Parengė Martynas Birškys, Darius Kisielius